Retem comptes

Cerca en aquest blog

dimarts, 26 de gener del 2016

Taula rodona: Ensenyament en català i plurilingüisme?


Nota de la Societat Catalana de Pedagogia i l'Institut d’Estudis Catalans:

Taula rodona
Ensenyament en català i plurilingüisme?

Encara ensenyem català, castellà, anglès o francès per separat, sense identificar les coincidències i marcar les diferències. Els tractaments uniformes per a totes les escoles i per a tots els alumnes han mostrat una eficàcia molt limitada. No tenen en compte les diferents realitats sociolingüístiques, ni la proximitat entre llengües, ni les diferències individuals, tot presentant tres o més llengües per separat.

Als països de llengües romàniques, la presencia social de diverses llengües i els elements comuns entre elles són una oportunitat per a una competència plurilingüe interromànica necessària a tots els ciutadans doncs afavoreix l’aprenentatge d’una i altra llengua.

Si aprendre llengües és una oportunitat i una necessitat, per què el seu aprenentatge ha resultat tan ineficaç i complicat?

És a partir de cada realitat lingüística que cal dissenyar un model propi per a l’ensenyament. És possible i ho hem de fer a cada centre educatiu amb el millor fonament científic.

Aquest tema serà tractat a la taula rodona organitzada per la Societat Catalana de Pedagogia i la Delegació de l’Institut d’Estudis Catalans a les Illes Balears. S’escaurà el propvinent dimarts 2 de febrer de 2016, a les 19 h al Club Diario de Mallorca de Palma (c/ de Puerto Rico, 15. Polígon de Llevant. Palma)

Presidirà: Damià Pons, filòleg i delegat de l’Institut d’Estudis Catalans a les Illes Balears.
Intervindran: Daniel Adrover, doctor en psicologia; Pere Carrió, president del Consell Escolar de Balears; Jaume Corbera, doctor en filologia; Martí Teixidó, doctor en pedagogia i president de la Societat Catalana de Pedagogia-IEC.
Moderarà: Ramon Bassa, doctor, professor de Didàctica de les habilitats lingüístiques, de la Universitat de les Illes Balears.
Col·labora: Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació - UIB