Retem comptes

Cerca en aquest blog

dijous, 14 de setembre del 2017

Novetats en la normativa sobre Formació Permanent


Des del juliol del 2016 fins ara, la conselleria ha anat publicant nova normativa sobre la formació permanent.

A continuació teniu el nostre informe actualitzat amb les novetats publicades en els darrers cinc mesos; les localitzareu senyalitzades com a (NOVETAT).

Al BOIB de dissabte 6/5/17 es publicà la nova ordre per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de les Illes.

Aquesta ordre desplega aspectes normatius derivats del Decret 41/2016 que regula la formació permanent del professorat i que es publicà el juliol de 2016 per tal de normativitzar els aspectes presentats al Pla de Formació del Professorat 2016-2020 que s'havia publicat el març del mateix any.

Aquesta nova ordre, que entrà en vigor el dia 7/5/17, regula les següents fases de la formació permanent:

  1. L'homologació de les activitats formatives
  2. El reconeixement d'aquestes activitats
  3. El registre de les activitats realitzades pel docent
  4. La certificació de la formació al Portal del Personal de cada docent

El primer dubte que planteja l'entrada en vigor d'aquesta normativa és què passarà amb els cursos que encara no hàgim acabat o que féssim abans del 7/5/17 i que no tenguem presentats a registre? Se'ns podran reconèixer i baremar?
Sí, cap docent perdrà el reconeixement de la formació acabada o que estigui realitzant a dia 7/5/17, sempre i quan sigui formació homologada. El que farà l'Administració en aquests casos serà que els cursos anteriors a l'ordre es podran computar o bé amb els criteris de l'ordre anterior i les seves posteriors modificacions vigents fins dissabte 6/5/17  o bé amb els de l'actual i, en qualsevol cas, se computaran amb els criteris que més beneficiïn el docent. (Disposició transitòria única)

HOMOLOGACIÓ
L'homologació la concedeix la Direcció General d'FP i Formació Permanent des de la Comissió de Formació del Professorat i el Servei de Formació del Professorat i l'han de sol·licitar les entitats organitzadores (*) o col·laboradores (**) inscrites al cens (NOVETAT -les instruccions del qual es troben a la Resolució de 22/5/17).

Per a ser homologables, les activitats formatives han de complir els següents requisits bàsics:
  • Adaptar-se al Decret 41/2016
  • Pertànyer a una de les línies estratègiques del Pla de Formació del Professorat 2016-2020
  • Correspondre a una de les modalitats formatives del Pla
  • Impartir-se de manera presencial, a distància o mixta
  • No estar relacionades amb la preparació de les proves d'accés a concursos, oposicions o amb la preparació de qualsevol prova per obtenir acreditacions i/o titulacions oficials.

RECONEIXEMENT
El reconeixement de les activitats de formació permanent correspon al Servei de Formació del Professorat

El reconeixement d'una activitat formativa s'ha d'expressar en hores tenint en compte els següents aspectes:

- No es computaran fraccions d'hora
- No es computarà cap activitat inferior a 8 hores (excepte en el cas dels formadors)
- El nombre màxim d'hores possibles a reconèixer ve marcat pel Pla de Formació en funció de la modalitat a la qual respon l'activitat:
  1. FdC o Formació dels Centres lligada a projectes globals de millora dels centres: no s'indica cap marge d'hores.
  2. FeC o Formació en els Centres: entre 8 i 60 hores
  3. FiC o Formació per als centres o intercentres: entre 20 i 60 hores
  4. FE o Formació Especialitzada: entre 30 i 120 hores
  5. PEF o Programes d'Experiència Formativa: entre 20 i 100 hores
  6. FA o Formació per Àmbits: entre 8 i 50 hores
  7. APF o Activitats puntuals de formació com ara jornades, congressos, etc: entre 8 i 20 hores
En tots aquests casos, manco en l'APF, serà imprescindible per al reconeixement la realització, per part del docent, d'un informe de transferibilitat a l'aula de l'après a l'activitat.

En el cas que una persona dugui a terme més d'una activitat a distància que coincideixin totalment o parcialment en el temps, només es podrà reconèixer l'activitat de major nombre d'hores.

L'assistència obligatòria a les classes o sessions presencials no podrà ser inferior al 80%

Es poden certificar hores en funció de quatre tipologies de participació:
  1. Participant
  2. Coordinador
  3. Tutor
  4. Formador

Es podran reconèixer activitats de formació que siguin:
  1. Organitzades per entitats organitzadores (*)
  2. Organitzades per entitats col·laboradores (**) i homologades per la DG d'FP i FP
  3. Organitzades o reconegudes pel Ministeri d'Educació o altres administracions educatives sempre i quan vagin en concordança amb les línies del Pla. En aquest cas, a més, l'interessat ha d'adjuntar a la sol·licitud de reconeixement presentada a registre la certificació del curs i un informe de transferibilitat. Per a aquestes activitats es reconeixerà un màxim de 60 hores.
  4. Projectes de recerca convocats, promoguts o avalats per una universitat o organisme públic, qualsevol Direcció General o entitat pública de la CAIB i qualsevol entitat organitzadora (*) sempre i quan s'adaptin a les línies del Pla. Per a aquestes activitats es reconeixerà un màxim de 60 hores.
  5. Tutoria de pràctiques de Màster, Formació Pedagògica i Didàctica equivalent, opositors, nous interins, estudis de grau i postgrau. En aquest cas, les hores es reconeixeran d'ofici i el nombre pot variar entre 10 i 30 depenent de si la tutoria ha anat a càrrec d'un o més tutors. En qualsevol cas, només es podrà optar a un reconeixement i certificat per curs.
  6. Activitats d'innovació, programes internacionals, pràctiques en empreses, grups de treball i altres activitats d'experiència formativa sempre i quan siguin convocades o reconegudes per la Conselleria i l'interessat presenti, en el termini de tres mesos des de la finalització de l'activitat, una memòria que inclogui informe de transferibilitat. Dins la modalitat d'experiència formativa, (NOVETAT) les estades formatives del professorat d'FP vénen regulades per l'Ordre del 30/8/17. (NOVETAT) El reconeixement d'experiència formativa en general, es regula a la Resolució de 22/6/17.
  7. Itineraris d'Autoformació. (NOVETAT) El reconeixement de l'autoformació ve regulat a la Resolució del 29/6/17. Sobre aquesta tipologia, a més, l'Ordre de 4/4/17 especifica que es podran reconèixer com a autoformació:
  • Les titulacions universitàries o superiors de règim especial o altres sempre que no siguin al·legats com a requisit per a l'accés a la docència
  • Els màsters universitaris o formació d'especialista o expert obtinguts després d'accedir a la funció docent
  • Altres programes de formació convocats i realitzats per universitats o entitats de reconegut prestigi i en concordança amb el Pla
  • Aquelles que no hagin estat prèviament homologades o reconegudes als punts 1-6 d'aquest apartat
  • En qualsevol cas, l'autoformació no suposarà el reconeixement de més de 100 hores per itinerari.

REGISTRE
La inscripció dels certificats de les activitats de formació al Registre General de Formació Permanent del Professorat és requisit imprescindible per al reconeixement de la formació.

Es registrarà d'ofici la formació convocada pel Servei de Formació del professorat i pels CEP; en aquest cas, el docent no ha d'entregar res a Registre.

Pel que fa a les activitats homologades oferides per les entitats col·laboradores (**), aquestes entitats disposen de tres mesos per a indicar al Servei de Formació del Professorat quina activitat es pot reconèixer al docent que l'ha cursada i ha estat considerat apte.
En aquest cas, el docent ha de revisar si l'activitat formativa en concret apareix al seu Portal del Personal un cop transcorreguts aquests tres mesos i si no és el cas, haurà de sol·licitar el reconeixement ell mateix.

En la resta de casos, el docent interessat haurà de presentar la sol·licitud de reconeixement directament al registre de Conselleria.

Respecte als interins que encara no tenen Portal del Personal, la disposició addicional quarta diu que "el personal docent que accedeixi per primera vegada a la funció pública docent o el personal docent que sigui contractat per primera vegada en un centre concertat amb pagament delegat, quan el seu contracte sigui superior a un mes, a partir del moment en què disposi d'accés al Portal del Personal, pot sol·licitar la inscripció en el Registre de formació de les activitats formatives a les quals hagin participat des de la data d'obtenció de les titulacions i condicions d'accés a la funció docent, sempre i quan aquestes activitats compleixin els requisits establerts en el Decret 41/2016 i en aquesta Ordre"

(NOVETAT) La conselleria compta amb un portal web d'Inscripció en el Registre General de Formació Permanent del Professorat, on hi trobareu el model de sol·licitud perquè us inscriguin les vostres activitats.
 



CERTIFICACIÓ
 La formació reconeguda apareixerà al Portal del Personal a l'apartat "Formació dels Docents" i aquí dins als subapartats de "Activitats internes" o "Activitats externes" en funció de l'organitzador de l'activitat formativa reconeguda.

L'aparició al Portal del Personal d'una formació té validesa administrativa de certificació d'aquesta formació.



(*) ENTITATS ORGANITZADORES

A més del Servei de Formació del professorat i dels CEPs, segon l'article 18 del Decret 41/2016, poden ser entitats organitzadores:

  • a) Les direccions generals i els departaments que integren la Conselleria d'Educació i Universitat
  • b) L'EBAP
  • c) Les administracions educatives de l'Estat espanyol amb competències plenes en matèria de formació permanent del professorat
  • d) Les universitats de l'Estat espanyol
  • e) Les universitats i entitats de prestigi en formació del professorat de l'àmbit de la Unió Europea
  • f) Altres conselleries i els seus organismes, així com entitats dependents dels consells insulars o del Govern de les IB
  • g) Les entitats col·laboradores de formació del professorat.

(**) ENTITATS COL·LABORADORES

Segons l'article 19 del Decret 41/2016, poden ser-ho, sempre i quan estiguin inscrites al Cens d'entitats col·laboradores:
  • a) La UIB
  • b) Altres universitats amb àmbit d'actuació a les IB
  • c) Associacions professionals de docents de l'àmbit de les IB
  • d) Les organitzacions sindicals de l'àmbit de l'ensenyament a les IB
  • e) Les organitzacins empresarials més representatives en l'àmbit de l'ensenyament de les IB
  • f) Les entitats públiques o privades dotades de personalitat jurídica entre les finalitats de les quals s'inclogui la formació permanent del professorat i altres professionals que treballen en l'àmbit de l'ensenyament no universitari.
(NOVETAT) Per a poder ser entitat col·laboradora, és necessari inscriure's al Cens d'Entitats col·laboradores seguint les instruccions indicades a la Resolució del 22/5/17.