Avui, 4 d’abril de 2022, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació amb la presència de la directora general de Personal Docent, Rafaela Sánchez, el secretari general de la Conselleria d’Educació i FP, Tomeu Barceló, i la Cap d’Inspecció educativa, Camila Tudurí.
Davant la proposta per part de la directora general i del secretari general de tractar els tres primers punts de l'ordre del dia, temàticament relacionats, com a punt únic, UOB Ensenyament ha protestat, primer per una qüestió d'ordre i rigor i també, i sobretot, perquè el tractament conjunt de distints punts de l'ordre del dia afavoreix el mal costum dels representants de l’Administració de respondre només allò que els interessa a ells, en comptes de respondre totes les preguntes dels representants sindicals. UOB Ensenyament lluita i seguirà lluitant per què les Meses Sectorials siguin un àmbit de negociació real, i no un simple tràmit burocràtic al servei de l’arbitrarietat de la Conselleria.
Aquests tres primers punts de l’ordre del dia es refereixen a la imminent convocatòria d'adjudicacions de places assessor tècnic docent (ATD) en règim de comissió de serveis. La previsió és que la convocatòria es faci poc després de Pàsqua.
El primer punt de l'ordre del dia ha estat la proposta de modificació de les instruccions sobre criteris per adjudicar dites places. El secretari general ha exposat que és bo que les places d’ATD no s’adjudiquin a dit, sinó atenent a criteris tan objectius com sigui possible. Tanmateix aquestes instruccions no tenen gaire marge de canvi, perquè completen un procés iniciat el 2018, de manera que els canvis significatius (com per exemple donar menys pes a l’experiència a Conselleria i més pes a l’experiència docent) no arribaran fins la propera convocatòria, que implicarà l’inici d’un nou procés on podrà recollir-se tota l’experiència i reflexió dels darrers quatre anys.
Les principals novetats de la convocatòria d’enguany seran la disminució del pes de les titulacions oficials al barem de puntuació, en considerar-les més bé com a part de la formació docent de l’aspirant, i l’augment de l’antiguitat com a docent, per posar en valor l’experiència adquirida. D’altra banda, i dins l’esperit de reduir al mínim imprescindible els requisits per tal d’augmentar el nombre de potencials aspirants, es permetrà optar a aquestes places als funcionaris en pràctiques. Finalment, i amb el mateix esperit, s’aplicarà el sistema de resultes per a aquelles places que no quedin cobertes en primera instància. Amb aquesta novetat es redueix la possibilitat que una plaça no quedi coberta pel procés ordinari i hagi de ser assignada a dit a un altre funcionari de carrera o interí.
UOB Ensenyament comprèn i accepta els principis generals exposats, però no comprèn ni accepta per què els títols d'EOI no compten com a titulacions oficials. En tot cas, hem votat afirmativament la proposta.
El segon punt ha estat la proposta de noves funcions i la modificació d’algunes funcions a llocs d’ATD.
La proposta té un caire eminentment tècnic. UOB Ensenyament, a més de corregir sobre errades formals, ha proposat afegir la funció d’assessorament dels docents en els itineraris d’autoformació a una plaça concreta d’ATD, proposta que, a priori, ha estat acceptada. També ha demanat que la funció “Informar els opositors sobre qualsevol dubte referent a la normativa aplicable a l’hora de confeccionar la programació didàctica i les unitats didàctiques que s’han de desenvolupar en la part d’oposició i informar-los del procés en general” generi respostes escrites i vinculants, sobretot a un escenari previsible on el curs 2022-23 conviuran dues lleis orgàniques, cosa que generarà desconcert. La proposta s’ha rebutjat en entendre que atemptaria contra la sobirania dels tribunals d’oposició. Tot i això, UOB Ensenyament ha votat a favor de la proposta.
El tercer punt es refereix a la perfilació de cada plaça d’ATD. UOB Ensenyament ha insistit en la necessitat ineludible de disposar d’una relació de places d’ATD. El secretari general ha acabat per concedir la confecció de dita relació de cara a la propera convocatòria, en el benentès que les places d’ATD vinculades a programes europeus, i per tant finançades amb fons finalistes, no són estructurals, i per tant no podran aparèixer a dita relació, però sí la resta.
UOB Ensenyament ha posat a disposició de l’Administració un llistat de les places desertes a la convocatòria feta el curs 20-21 per fer-ne un seguiment. Se’ns ha agraït l'aportació.
UOB Ensenyament planteja dubtes respecte la idoneïtat i coherència de determinats requisits per determinades places, sobretot els referits a experiència en direcció de centres i a competència en llengües estrangeres. Les explicacions respecte dels nostres dubtes no ens han convençut gaire i, tot i que no farem cap acusació sense proves, trobam que aquesta manera de perfilar projecta dubtes i ombres sobre la transparència i objectivitat de la convocatòria. Per aquest motiu UOB Ensenyament s’ha abstingut a la votació sobre aquest punt de l’ordre del dia.
El darrer punt de l’ordre del dia es refereix a una convocatòria per proveir un lloc de feina d’Inspecció educativa en comissió de serveis a Mallorca. Es tracta d’una convocatòria de caire tècnic, i UOB Ensenyament n’ha votat a favor.
Finalment, al torn obert de preguntes, UOB Ensenyament demana unificar, clarificar i publicitar uns criteris sobre la consideració o no com a normativa a incloure a les programacions dels aspirants que participin al concurs-oposició de la convocatòria d’enguany, 2022, de les instruccions de principi de curs sobre prevenció de la Covid 19. Tant el secretari general com la cap d'Inspecció s'hi mostren d'acord.