Retem comptes

Cerca en aquest blog

divendres, 12 de febrer del 2016

Decret de llengües: la Conselleria convocarà una mesa tècnica de normalització lingüística


La directora general de Formació del Professorat i FP, Maria Francisca Alorda, va anunciar a la Mesa sectorial d'ahir dematí que es constituirà una "mesa tècnica o grup de treball" sobre normalització lingüística i model lingüístic als centres educatius. Han hagut de passar sis mesos d'ençà del nomenament del conseller Martí March, i ha fet falta molta pressió a força de reivindicacions i denúncies perquè la Conselleria s'hagi decidit a fer aquesta passa. Us tindrem informats de totes les novetats que es produeixin al respecte.

Pel que fa a la Mesa, que oficialment s'havia convocat per a la "Ratificació de l'esborrany del Decret per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres en els centres educatius, previ a l'informe del Consell Escolar de les Illes Balears, una vegada valorades, i si s'escau incorporades les aportacions de les organitzacions sindicals", va servir perquè la directora general de Formació del Professorat informàs de les modificacions que la pròpia Conselleria introduirà al primer esborrany, i que aportarà com a esmenes al document que envià al Consell Escolar. No hi va haver, per tant, tal ratificació, i tot queda pendent del dictamen del Consell Escolar i una nova Mesa sectorial.

Aquí teniu un resum de les modificacions explicades per la directora general, que no se'ns donaren per escrit:
  • S'eliminaran al preàmbul les referències a la llengua catalana, per considerar que el Decret no és el lloc adient on tractar aquesta qüestió. En aquest punt la directora general anuncià la constitució de la mesa tècnica de normalització lingüística.
  • A l'article 2, sobre projectes lingüístics, s'eliminaran les referències a l'aprovació per part del Claustre i Consell Escolar i s'hi especificarà que el PLC s'ha d'atendre "al Decret de mínims i altres normatives". Segons la directora general, es parla d'"altres normatives" perquè el Reglament Orgànic de Centre serà reformat properament. Caldrà vigilar que el Claustre no perdi poder de decisió sobre el PLC. Recordem que el Decret de mínims estableix a l'article 10 que "El Projecte lingüístic, inserit en el Projecte educatiu, serà elaborat per l’equip directiu o per les persones docents en qui delegui, que tendran en compte les aportacions del claustre de professors i dels altres representants de la comunitat educativa, i haurà de ser aprovat per majoria qualificada del consell escolar del centre.", però no fa cap referència a la PGA. Pel que fa a l'actual ROC, article 24, el claustre "eleva propostes" per al projecte educatiu i "aprova" els aspectes docents de la PGA. El primer esborrany del nou Decret de llengües sí que establia que el PLC s'ha d'incloure dins la PGA, caldrà veure com queda el definitiu.
  • A l'article 3 s'eliminarà la referència a poder fer servir "la llengua vehicular del centre" com a llengua de suport.
  • A l'article 4 s'eliminarà la possibilitat d'aplicar l'ensenyament en llengua estrangera, total o parcialment, a una àrea d'educació infantil. La llengua estrangera es podrà continuar treballant a infantil de forma puntual per altres vies.
  • A l'article 5 s'eliminarà l'aprovació de les famílies, degut a què a Primària l'aprovació és fa via Consell Escolar, i es farà "d'acord amb els criteris generals que determini la Conselleria." Els criteris possiblement es concretaran amb unes instruccions.
  • A l'article 6, pel que fa a titulacions dels docents, a l'acreditació del nivell B2, C1, etc. s'hi afegirà "o estar-ne habilitat." A FP la titulació mínima continua essent B2 en aplicació de la normativa específica.
  • Als articles 7, Coordinació del professorat; 8, Formació del professorat; 9, Auxiliars de conversa; i 10, Altres actuacions de la Conselleria, la directora general digué que no es modificarien "perquè no és el moment".
  • S'eliminarà la Disposició addicional segona, sobre el British Council, i de la primera, sobre programes específics, també se n'eliminarà la referència que s'hi fa.
  • A la Transitòria segona, sobre requisits transitoris del professorat, es passarà de cinc a sis anys per acreditar el C1 "a partir del curs immediatament posterior a l'entrada en vigor del Decret". S'eliminarà la referència a FP perquè segons normativa específica només se'ls demana el B2.
Per part d'UOB ens ratificàrem la nostra postura de no oposar-nos als ensenyaments en llengües estrangeres, mentre es dotin dels recursos necessaris i es respecti el Decret de mínims. Vam insistir que el nou Decret de llengües hauria de recordar que, segons el Decret de mínims, determinades matèries de Primària i Secundària s'han d'impartir en català, i que les excepcions que concedeix la Conselleria no es poden convertir en norma. Vam demanar que la coordinació de llengües s'incorporàs a la Comissió de Normalització Lingüística, en lloc de funcionar en paral·lel, i vam advertir que continuam veient poca concreció normativa que reforci la normalització del català, en contraposició a la redacció d'aquest decret de llengües estrangeres. S'haurà de veure el recorregut que tindrà la mesa tècnica anunciada per la Directora General.

Per altra banda explicàrem que presentam al Consell Escolar una dotzena d'esmenes a l'esborrany, tal com el Servei de Projectes Lingüístics ens va comunicar que podíem fer. D'aquestes esmenes n'informam en una altra entrada d'aquest blog.

dilluns, 8 de febrer del 2016

Pla de formació del professorat 2016-2020


Avui dematí s'ha reunit al CEP de Palma la Comissió de Formació Permanent del Professorat de les Illes Balears, on s'ha presentat un informe sobre detecció de necessitats de formació, l'avaluació del Pla Quadriennal de la Formació Permanent del Professorat 2012-2016 i l'esborrany del Pla 2016-2020. Hi han estat presents la directora general de Formació Professional, Maria Francisca Alorda, el cap del Servei de Formació del Professorat, Bartomeu Barceló, i l'assessor del Servei Ferran Juan. La Comissió s'havia reunit per darrera vegada el novembre de 2013.

Els representants de l'Administració han explicat que l'esborrany de Pla quadriennal s'ha redactat a partir d'unes jornades amb docents, que han rebut la primera versió per poder-hi fer més aportacions, tot seguit s'ha passat a les diferents Direccions Generals i finalment s'ha remès a la Comissió i al Consell Escolar.

Al mateix temps s'està treballant en la modificació del Decret de formació de 2001, que també serà remesa al Consell Escolar.

La directora general ha exposat els apartats al seu parer més destacables de l'esborrany, entre d'altres:
  • Formació del professorat amb les mateixes metodologies de participació i interactuació que llavors es volen aplicar a l'aula.
  • Potenciació dels projectes educatius.
  • Formació per a la millora de la convivència dins l'aula i l'atenció a la diversitat.
  • Aprenentatge de llengües com a eina de comunicació i actualització de projectes lingüístics.
  • Noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Actualització científica i didàctica, etc.
  • Possibilitat de formació en aspectes més concrets, puntuals i específics.
  • Centres en xarxa.
  • Diferents vies de formació: a través de jornades, CEP, dissenyada per centres, EBAP, UIB (màsters, etc), entitats, empreses, etc.
També s'ha referit a la necessitat que la formació del professorat sigui aplicable als centres i es tradueixi en una millora de l'aprenentatge, la satisfacció de la feina dins l'aula i la millora dels resultats acadèmics, i ha incidit en les dificultats per aplicar mètodes innovadors i donar-los continuïtat si la resta de docents no s'hi impliquen.

Dins el torn obert de paraula, des d'UOB hem exposat que la dificultat per aplicar els nous mètodes, estratègies i coneixements dins l'aula és deguda sobre tot a les mancances d'espai i recursos tecnològics i les ràtios elevades. Per altra banda, hem demanat que el Pla prengui mesures per millorar les competències en Tradició i cultura popular de les Illes Balears, que són les pitjor valorades dins l'Avaluació del Pla 2012-2016.

A l'esborrany de Pla de formació 2016-2020, de 35 pàgines, i dins l'apartat 3.5, titulat "La formació per a la millora dels processos d’aprenentatge en llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, en metodologies que vinculin l’aprenentatge a les situacions de la vida quotidiana i a partir dels projectes lingüístics de cada centre.", hi ha un sol paràgraf que hi fa referència:

"- Formació en l’elaboració de recursos i en la pràctica metodològica per incidir en la normalització lingüística i cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’àmbit escolar."

El cap de Servei ha contestat que cal recuperar aquests anys de retrocés i ha informat que trauran una convocatòria específica per a foment i normalització del català el mes de maig.

dissabte, 6 de febrer del 2016

Mesa sectorial d'educació de 5/06/16: RÀTIOS

Aquest divendres es dugué a terme una breu MSE sobre ràtios amb l'objectiu principal de preparar la creació d'una Comissió de ràtios que treballarà en l'anàlisi de la situació actual dels centres i en les actuacions que la Conselleria es comprometé a dur a terme per reduir la problemàtica.
Aquesta comissió estarà formada per tres representants de l'Administració i un representant de cada sindicat i es constituirà formalment en la primera reunió de treball que serà el proper divendres 19/02/16 i en què es començaran a analitzar les ràtios d'infantil i primària per illes i centre a centre. S'ha plantejat la possibilitat de crear una comissió a cada illa tot i que aquest punt no està acabat de decidir.

El Director general de Planificació, Ordenació i Centres, A. Morante, ha indicat que el mateix dia 19 informarà de totes les mesures que la Conselleria ha pres fins a dia d'avui per pal·liar les ràtios més elevades a cada centre en què s'hagi donat el cas.
Sobre les mesures a venir, Morante ha afirmat que se centraran en primer lloc en infantil i primària ja que a secundària, en general, no hi ha problemes.
Des de UOB consideram que el fet que a infantil i primària la situació estigui desbordada no significa que secundària es trobi en les millors condicions.

Recordem que després dels decrets de retallades, tant de nivell estatal com autonòmic, que aparegueren a final del curs 2011-12, anam ja pel quart curs en què es permeten i es donen ràtios de 30 alumnes a infantil i primària, de 36 a secundària i de 42 a batxillerat, enfront de les ràtios de 25 alumnes a infantil i primària, 30 a eso i 35 a batxillerat que preveu la LOE. Aquestes ampliació de ràtios, però, deixa de ser vigent a final del curs 2015-16 cosa que no acaba de quadrar amb la poca concreció de l'Acord Marc quan, per al curs 2016-17 només fa una previsió de "pal·liar situacions de ràtios elevades"

A la pregunta de UOB de si la Conselleria preveu comptabilitzar els alumnes amb necessitats educatives especials com a 1,5 places, tal i com es feia a causa de la superior dedicació que necessiten, el Director general de Planificació ha respost que no, que un alumne NEE o NESE computarà com una sola plaça ja que l'atenció que necessita també va relacionada amb les accions de suport. Segons Morante, l'Administració creu que les ràtios han de ser generalitzades i que si un centre té més alumnes NEE o NESE, el que s'ha de fer és dotar-lo de més recursos.
Haurem de veure si aquests recursos arriben aviat i en quantitat suficient o si la "disponibilitat pressupostària" no ho permetrà.

Sobre la possibilitat d'augmentar els desdoblaments, A. Morante ha informat que s'ha demanat als centres si tenen espais disponibles però que encara en falten 68 per contestar i que en aquells casos que no sigui possible augmentar els desdoblaments per falta d'espai, "es dotaria o s'hauria de dotar de suports"
Des de UOB consideram qeu l'ús del condicional no sembla garantia suficient que els centres rebin el suport necessari.
El Director general ha admès que hi ha casos, sobretot de municipis costaners, en què l'unica solució possible és la construcció de nous centres i s'ha d'estudiar la possibilitat d'arribar a convenis econòmics amb els ajuntaments respectius.

UOB ha demanat també quines accions preveu la Conselleria per solucionar la incompatibilitat entre unes ràtios elevades i les superfícies mínimes de què ha de disposar un alumne segons la normativa, que marca 2,5 m² per alumne a educació infantil de 0 a 1 any, 2 m² per alumne a la resta d'educació infantil i 1,5 m² per alumne a primària, secundària i batxillerat. L'incompliment d'aquesta normativa, a part de ser una il·legalitat, suposa no només perjudicis en el rendiment escolar sinó també un augment dels riscos laborals. Hem recordat també que, segons un informe de la Federació d'Associacions de Directors de Secundària (FADESIB), el 51,4% dels IES no compleixen la superfície mínima per alumne.
Segons A. Morante, el problema de l'espai físic va relacionat amb el mapa escolar (sobre l'actualització del qual ha comentat que està més o menys acabada) i amb el fet que la planta dels centres té, majoritàriament, una antiguitat d'entre 30 i 40 anys, és a dir, les construccions es dugueren a terme abans d'aquesta normativa, cosa que fa que, tot i ser una qüestió que l'Administració té present, el problema sigui de difícil solució.

Pel que fa a la recuperació de professorat, fet que repercutiria directament en una disminució de ràtios, Morante afirma que, segons les dades suministrades per la Conselleria d'Hisenda sobre pagament de nòmines, les despesa en professorat és la mateixa que abans de les retallades i que la Conselleria té la intenció d'augmentar el professorat en els dos següents cursos.
Sobre aquest aspecte, volem recordar que UOB encara no ha rebut resposta a la petició presentada el 17/06/15 de les dades sobre les quotes docents als centres dels darrers cinc cursos, així com del curs actual, per tal de poder-ne avaluar l'evolució.

Es parlà també del problema del transport escolar a Eivissa, que Morante ha qualificat de "majúscul i caòtic" però que "depèn de la direcció general d'Innovació, va directament relacionat amb el tema de l'escolarització i presenta moltes dificultats".

És evident, doncs, que la nova Comissió de ràtios té molta feina per fer; us en farem arribar tota la informació a mesura que es vagin produïnt les sessions de treball.

dijous, 4 de febrer del 2016

Reconeixement de competències professionals per experiència laboral i formació no formal


L'Institut de Qualificacions Professionals, dependent de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, ens ha remès informació relativa al procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i formació no formal.

Aquí trobareu informació sobre la nova convocatòria del procediment d'acreditació de l’experiència laboral i vies no formals de formació.
https://drive.google.com/file/d/0B2JBZIy87nFIbkZOdjdhdWFRUlk/view?usp=sharing

Termini d'inscripció del 4 al 22 d’abril de 2016, ambdós inclosos.
Més informació sobre requisits, centres seu, fulls d'inscripció, documentació necessària, etc.: http://experienciaprofessional-ib.caib.es/

En aquest segon document trobareu un calendari de reunions informatives, a les quals cal inscriure's per poder-hi assistir.
https://drive.google.com/file/d/0B2JBZIy87nFIWEJ1djBuRnB1dEk/view?usp=sharing

Intercanvi de llengua catalana de l'IES Baltasar Porcel amb un centre andorrà


Rebut de l'Equip de relacions socials del centre IES Baltasar Porcel:

L’IES Baltasar Porcel i el centre andorrà de Segona Ensenyança d’Encamp han iniciat un intercanvi cultural en català anomenat “Les 7 claus i sa Dragonera” que té l’objectiu de fomentar les competències lingüístiques en català a través de la convivència amb famílies de parla catalana a Andorra, així com amb la realització d’un projecte final destinat a infants de Primària de 6 a 7 anys. En aquest projecte hi participen de 15 a 20 alumnes del centre mallorquí i andorrà amb edats compreses entre els 15 i els 18 anys.

El projecte que realitzaran els alumnes de Secundària consisteix en la dramatització, davant d’una audiència d’alumnes de Primària d’entre 6 i 7 anys,  de dues llegendes tradicionals de cadascun dels indrets d’on són originaris; en l’edició d’un quadernet que contindrà els dos contes i en l’especificació del material didàctic necessari, en el qual hi haurà una cançó que els infants acompanyaran amb una coreografia -ideada pels alumnes que participen en el projecte- adient a la seva edat.

La naturalesa eclèctica d’aquest projecte fa que els alumnes tinguin l’oportunitat de treballar en diverses àrees competencials interdisciplinarment, ja que s’hauran de fer càrrec de l’adaptació de la rondalla original al llenguatge teatral, hauran de presentar el projecte als equips directius de Primària en què s’hagin de representar, hauran de crear-ne els equips escenogràfics, els atrezzos o el vestuari, i n’hauran de fer un recull audiovisual.

Per rebre més informació sobre aquest intercanvi poden adreçar-se a les7clausisadragonera.cat .

Presses a la Conselleria per aprovar el decret de llengües estrangeres

Circular 25/2016

Ahir dimecres va tenir lloc la Mesa Sectorial on es va presentar l'esborrany de “Decret per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres”. Segons se'ns va informar, ara mateix el document és en mans de la UIB, el Consell Escolar i altres entitats i avui horabaixa hi ha prevista una reunió amb representants del comitè de vaga de l'Assemblea de Docents.
Els representants d'UOB expressàrem el nostre desacord amb la forma com es va presentar l'esborrany per part de la presidenta Armengol, que el va anunciar com un document fruit del consens quan a la seva redacció només hi ha intervingut personal de l'Administració, i vam advertir que l'Assemblea de Docents ha rebut fa poc el document i no hi ha hagut temps de recollir aportacions dels centres. Mentrestant, la permanent del Consell Escolar tenia previst tancar demà mateix el període d'al·legacions, que avui han allargat a dia 12. Ahir es va arribar a l'acord d'obrir una negociació que anirà en paral·lel dins el Consell Escolar i en Mesa Sectorial, i avui se'ns ha comunicat que dijous 11 hi ha una Mesa Sectorial per ratificar l'esborrany i que els sindicats tenen fins dilluns per fer aportacions. Moltes presses per aconseguir el consens que no hi ha hagut de bon principi.
Tornant a la Mesa d'ahir, després de manifestar que no ens oposam a la impartició de matèries en llengües estrangeres per afavorir el seu aprenentatge, sempre que es faci des de la voluntarietat, amb els recursos necessaris i respectant el Decret de mínims, vam fer constar el nostre desacord amb la presentació d'un projecte per regular aquest ensenyament quan al mateix temps, tal com venim denunciant, la Conselleria incompleix la normativa vigent de l'ensenyament en llengua catalana. Vam recordar que si el setembre de 2013 van sortir cent mil persones al carrer, que van tenir molt a veure amb el tomb polític que s'ha produït al Govern, va ser precisament en defensa de l'escola en català, i que és inadmissible que a hores d'ara no s'hagi recuperat del tot la situació anterior al TIL.
Vam esmentar que la normativa no es respecta com a mínim en aquests punts:
  • Inspecció, tal com hem denunciat públicament, no compleix amb el deure de verificar el compliment del Decret de mínims ni tenim notícies seves que indiquin un canvi de rumb.
  • L'esborrany crea la figura del coordinador de llengües estrangeres quan enguany la Coordinació de la Comissió de Normalització Lingüística no ha aparegut a les instruccions principi de curs.
  • La Conselleria crea un Servei de Projectes Lingüístics que només s'ocupa de les llengües estrangeres i manté l'eliminació del Servei d'Ensenyament del Català.
De la mateixa manera exposàrem un seguit de greuges comparatius, entre els quals:
  • Els criteris per consolidar places de plantilla computen 2 hores de desdoblament per a Anglès, d'acord amb la LOMCE, i cap per a Català.
  • Els currículums LOMCE, en el seu redactat actual, mantenen la reducció d'hores de català a primer i segon d'ESO i Batxillerat, desestimant les al·legacions presentades.
  • Els currículums tampoc no garanteixen la continuïtat del model vigent de PALIC.
També vam apuntar que el Decret de mínims de Secundària estableix que les Ciències Naturals, Ciències Socials i Geografia i Història s'han de fer en català, i que les excepcions que concedeix la Conselleria no es poden convertir en norma. Demanarem un estudi estadístic dels permisos que s'han donat fins ara i dels que es donin quan el Decret entri en vigor.
A continuació vam presentat una bateria de preguntes sobre l'esborrany del Decret, que podreu trobar al nostre blog amb una informació més completa de la Mesa. La directora general de Formació del Professorat i FP, Maria Francisca Alorda, i la resta de representants de l'Administració no les van contestar totes, argumentant que la concreció d'un Decret no arriba a la del desplegament posterior a les instruccions. Queden a l'aire qüestions bàsiques com la dotació econòmica, l'estabilitat de plantilles, el suport i incentivació als centres amb més necessitats, la manca d'auxiliars de conversa, la formació dels docents, etc.
Se'ns va assegurar que es recuperarà el Servei d'Ensenyament del Català, que Inspecció farà el seguiment i avaluació dels PLC i que les instruccions del proper curs recuperaran les CNL. Haurem d'estar vigilants.
Palma, a 4 de febrer de 2016

Concurs de trasllats: adjudicacions provisionals



Podeu consultar les llistes aquí:

http://www.caib.es/sacmicrofront/index.do?lang=ca&mkey=M151013112527522239091