Retem comptes

Cerca en aquest blog

divendres, 12 de febrer del 2021

UOB reclama a Martí March que la Història de les Germanies s'expliqui a les escoles de les Balears així com toca




Circular 223/2021

COMUNICAT DE PREMSA

Després de respondre d’immediat a finals de 2020 a la crida de Germanies 500 anys, des d’UOB Ensenyament volem reconèixer la tasca desenvolupada des de fa anys per Gaspar Valero i Joan Carles Palos d’explicar en visites guiades per Palma els indrets vinculats a les Germanies i als Menestrals a les quals cal afegir ara una nova guia que la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Palma ha posat a disposició dels centres educatius de la ciutat per fer conèixer els carrers i places del centre històric (Places de Cort, del Roser i de la Porta Pintada...) que foren escenari de la revolta que es va iniciar dia 7 de febrer de 1521.
De la mateixa manera, valoram positivament que l’ajuntament tengui intenció per al proper curs 2021-2022 de posar a disposició dels centres escolars de Palma unitats didàctiques elaborades per la historiadora Maria Margalida Perelló per treballar a les aules la història de les Germanies a diferents nivells; ara bé, dit això, ens preocupa que aquestes iniciatives siguin puntuals, no passin d’ésser una flor d’estiu i, el que és pitjor, quedin reduïdes a l’àmbit de Palma i no s’estenguin a la Part Forana i no es difonguin també a Menorca, Eivissa i Formentera. 
Els currículums LOMCE actuals, fets de pressa i corrents durant els darrers dies del govern Bauzá només inclouen una breu menció a les Germanies com a contingut, però en cap cas li assignen un criteri d’avaluació que en faci preceptiva la seva avaluació. D’aquesta manera queda a la bona voluntat del docent el fet de treballar o no aquest episodi històric. 
És per això que reclamam a la Conselleria d’Educació que aprofiti el marge de maniobra que li atorga la LOMLOE, que en bona mesura recupera l’estructura curricular i organitzativa pel que fa a l’oferta de matèries optatives que preveia la LOE, per assegurar el tractament didàctic que mereix un episodi històric tan rellevant de la nostra història. 
A més, conscients que les altres illes compten també amb episodis històrics prou rellevants i que són completament obviats pel currículum actual, des d’UOB demanam a la Conselleria que:

  • Compti amb l’assessorament d’historiadors i professors de Geografia i Història per a fer una revisió curricular aprofitant el marc de la LOMLOE.
  • Que l’ensenyament de la Història de les Illes Balears quedi explicitat en els currículums de totes les etapes educatives (Primària, Secundària i Batxillerat) a partir d’una correspondència lògica entre continguts i criteris d’avaluació referents als principals esdeveniments històrics.
  • Que recuperi l’assignatura optativa “Conservació i recuperació del patrimoni cultural” que s’ofertava a 3r d’ESO abans de l’entrada de la LOMCE.
  • Que recuperi l’assignatura optativa de Batxillerat “Història i cultura de les Illes Balears”, matèria que es va incloure el 2003 durant la legislatura de Damià Pons com a conseller i que es va impartir fins al curs 2014-2015. Cal recordar que aquesta demanda ja la va fer un grup de professors de Geografia i Història l’any 2015 i Antonio Morante va argumentar que no es podia incloure l’assignatura per mor de l’ordenament que imposava la LOMCE, no per manca de voluntat.
Entenem que tot allò que proposam és perfectament viable gràcies a la porta que obre la LOMLOE amb el retorn al redactat original de certs articles de la LOE, esperam que la Conselleria demostri que efectivament la voluntat hi és i restauri el tractament dels continguts que garanteixen la memòria històrica de les nostres illes. Només d’aquesta manera l’any 2521 hi haurà qui celebri el mil·lenari de les Germanies.


Palma, 12 de febrer de 2021