Retem comptes

Cerca en aquest blog

dimecres, 21 de setembre del 2022


UOB DENUNCIA: Les mitges jornades es perden a la carretera


  
COMUNICAT DE PREMSA 

UOB Ensenyament posa de manifest la situació de precarietat en què es troben tots aquells docents que treballen a mitja jornada i se’ls obliga a anar al centre els 5 dies. 

La normativa actual referent a Instruccions horàries estableix que Els horaris dels professors a mitja jornada hauran de ser el més compactes possibles, de manera que en cap cas els centres estan obligats a què sigui així.

L’opció de mitges jornades a 5 dies hauria de ser per a casos molt excepcionals però amb l’inici del nou curs, UOB Ensenyament ha detectat un creixent increment de docents que han de treballar els 5 dies i, per tant, podem afirmar que aquesta forma d’organització horària s'està convertint en la forma de procedir actual.

Donat l'excés de temps dedicat al desplaçament i l'abusiu percentatge del sou destinat al carburant, volem recordar a la Conselleria d'Educació el seu compromís i obligació a contribuir a la sostenibilitat. És per això que li demanam que estableixi als centres l'obligació de compactar les mitges jornades en 3 dies.

 

divendres, 16 de setembre del 2022

Ajudes de Fons Social: urgeix una actualització

Circular 262/3

Ahir, dijous dia 15, es va reunir com cada mes la Comissió de Fons social, de la qual en formen part representants de la Conselleria i dels diferents sindicats.

Recordam que a aquestes sessions es presenta la documentació referida a:

  • Bestretes ordinàries i extraordinàries.
  • Llistat d'ajudes denegades (motiu de denegació)
  • Llistat d'ajudes concedides (tipus d'ajuda, data d'inici, import)

UOB Ensenyament va aprofitar el torn obert de paraula per demanar per enèsima vegada i fer constar en acta que es revisi el decret de Fons social, que no s'ha tocat des del 2002, tant pel que fa a quanties econòmiques com a conceptes d'altres ajuts no reconeguts actualment.

En concret, també vàrem recordar que dins la modalitat d'ajudes per estudis que té per objecte sufragar, en part (llibres i material), les despeses que el personal docent no universitari al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears realitzi en matèria d’estudis oficials universitaris o d’estudis oficials de règim especial, pel fet que els cursi ell mateix o els seus fills majors de devuit anys i menors de vint-i-cinc, s'hi haurien d'incloure els estudis de cicles formatius de grau superior, ja que el Ministeri també els considera també Estudis Superiors.

La revisió del decret està reclamada des de desembre de 2016 i la proposta d'actualització es va aprovar per unanimitat a la Mesa sectorial del 13/02/18. Funció pública continua donant la callada per resposta.

A la petició d'UOB, Miquel Bujosa, cap de servei de Primària, en aquesta ocasió va respondre que Fons Social no pot modificar aquest decret i ens va convidar a plantejar-ho al torn obert de paraula d'una mesa sectorial.

Així ho farem.

Marginació del claustre a la perfilació de places per a comissions de servei. Per aquí no passam!

Circular 262/1

Ahir dijous 15 de setembre es va reunir la Mesa Sectorial d'Educació amb caràcter extraordinari. Per part de la Conselleria hi varen assistir el conseller, Martí March, el secretari general, Tomeu Barceló, la directora general de personal docent, Rafaela Sánchez, la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández i la cap del Departament d'Inspecció Educativa, Camila Tudurí. 

Abans de l'inici de la mesa, UOB Ensenyament, juntament amb les altres organitzacions sindicals varen forçar el conseller a convocar una Mesa Sectorial de caràcter tècnic per negociar les Instruccions d'avalaució que afectaran aquest curs als nivells on s'aplica el currículum LOMLOE:

  • 1r, 3r i 5è de Primària
  • 1r i 3r d'ESO
  • 1r de Batxillerat

Des d'UOB Ensenyament volem deixar ben clar que no acceptarem unes Instruccions d'avaluació que suposin augmentar encara més la càrrega burocràtica que ja pesa sobre els docents. Ras i curt, volem fer classe que és el que ens agrada i sabem fer, no volem passar el temps fent paperassa! Davant això el conseller es va comprometre a convocar una Mesa Sectorial de caràcter tècnic per al proper dimecres 21 de setembre. Podeu veure el comunicat de premsa que vàrem publicar ahir, AQUÍ.

Quant a l'ordre del dia de la Mesa d'ahir, els temes que s'havien de tractar eren de prou importància com per quedar i lluitar pels companys. La convocatòria estava integrada per tres punts:

1. Esborrany resolució perfils educatius

2. Projecte de decret de transport escolar

3. Projecte de decret que regula la inspecció educativa

1. Esborrany resolució perfils educatius

La resolució de perfilació de places és una de les obsessions malaltisses del tàndem Martí March-Antoni Morante. La idea de la Conselleria és que a partir del curs que ve, els centres puguin perfilar fins un 20% de places del total de la quota de professorat del centre. Aquestes places es cobririen per comissions de servei amb una durada d'un curs que es podrien anar prorrogant sempre que cap funcionari de carrera ocupés aquella plaça mitjançant un concurs de trasllats. Així idò, la mobilitat per concursos de trasllats sempre estaria administrativament per damunt de les places perfilades per comissions de serveis i les places vacants d'una determinada especialitat no podrien quedar bloquejades al concurs de trasllats pel fet d'estar ocupades per funcionaris de carrera en comissió de serveis per una plaça perfilada.

No obstant, des d'UOB Ensenyament hi veiem dues línies vermelles a n'aquesta proposta que mai traspassarem:

1. El no de Martí March a introduir com a requisit per a la perfilació de places l'aprovació per part del claustre de la proposta de perfilació feta per l'equip directiu que en un segon terme s'hauria d'aprovar definitivament en el Consell Escolar. 

Des d'UOB Ensenyament no aturarem de reivindicar tot el poder per als claustres i el reconeixement de la figura dels directors com primus inter pares que ocupen una situació de poder delegat. Només reconeixent una sobirania plena al claustre aconseguirem avançar cap a la plena autonomia de centres. Així com està redactat a l'esborrany, només es sol·licita un informe al claustre que en cap cas és vinculant. Paper banyat. 

2. El fet que a l'hora de concedir les comissions de servei, primer s'assignin aquelles comissions de servei per places perfilades i després les comissions per motius personals que inclouen casuístiques com: 

- Atenció de familiars afectats per una malaltia greu o per situació de discapacitat.

- Conciliació familiar quan es tenen fills menors de 12 anys.   

- Embaràs.

La imminent de reducció de la interinitat arran dels procesos d'estabilització prevists (concurs de mèrits i oposicions) farà que, previsiblement, el curs 23-24 ens situem al voltant d'un 8% d'interins. A mesura que les places vacants es vagin ocupant amb els nous funcionaris les opcions per aconseguir una plaça en comissió de serveis es reduiran. Si a n'això hi afegim la prioritat en l'assignació de les comissions de servei per places perfilades encara més dificultats hi haurà per poder aconseguir una plaça per una comissió de serveis concedida per motius personals. 

No obstant, aquesta qüestió de la prelació a l'hora de la concessió de les comissions de servei encara es podria arribar a revertir a l'hora de negociar la convocatòria de les comissions de servei per al curs 2023-2024 amb la Direcció General de Personal Docent. Des d'UOB Ensenyament no ens mourem ni un pam en aquesta reivindicació. 

2. Projecte de decret de transport escolar

La veritat és que ens va sorprendre que s'inclogués aquest punt a l'ordre del dia d'una Mesa Sectorial ja que no entenem molt bé quina relació pot guardar amb les condicions sociolaborals dels docents. No obstant, no podem deixar de reconèixer que és una millora per als alumnes i davant això no podíem fer més que votar favorablement. 

Tota manera, vàrem aprofitar per fer una reivindicació i és que s'inclogués als docents com a beneficiaris del transport escolar en cas que hi hagi places buides que no ocupin els alumnes. Consideram que es podria regular aquest fet i que els docents als quals els quadri bé tant per ruta com per horari el poder agafar el transport escolar, ho han de poder fer, sempre reconeixent la prioritat de l'alumnat, clar.

3. Projecte de decret que regula la inspecció educativa

A n'aquest punt UOB Ensenyament va votar en contra perquè segons el nostre punt de vista des de Conselleria se cerca blanquejar el nomenament irregular de l'actual cap del Departament d'Inspecció Educativa que es va fer mitjançant una lliure designació individualitzada sense concurrència pública per altres possibles candidats que complissin els requisits.

A més, també vàrem fer veure al Conseller que l'esborrany havia obviat per complet una de les funcions que la mateixa LEIB encarregava a la Inspecció Educativa, la vetlla del compliment efectiu dels projectes lingüístics de centre (Article 136.5 de la LEIB):

La Inspecció Educativa ha de supervisar els processos d’elaboració dels projectes lingüístics dels centres i avaluar-ne la implementació i l’impacte en els resultats acadèmics i en els processos de cohesió i inclusió dels alumnes. Si no garanteixen l’assoliment dels objectius establerts, ha d’instar a modificar-los.

Davant aquesta evidència des de la Conselleria no varen poder fer més que admetre que sí que era una funció que li pertocava i que presentàssim l'esmena corresponent perquè així s'inclogués. Des d'UOB farem aquesta feina i hi estarem ben atents ja que fa anys i panys que reclamam una diagnosi real del grau de compliment dels projectes lingüístics per part d'Inspecció Educativa.

dijous, 15 de setembre del 2022

UOB força la negociació de les instruccions d'avaluació

Circular 262/2

COMUNICAT DE PREMSA

Davant la publicació precipitada i no consensuada per part de Conselleria de les instruccions per a l'avaluació per aquest curs 22-23, UOB Ensenyament ha decidit plantar-se a la mesa convocada per avui mateix per tractar altres temes.

Prèviament a l'inici de la Mesa, UOB ha demanat la retirada de les instruccions d'avaluació publicades aquest dissabte i la convocatòria d'una mesa específica per tractar aquestes instruccions i poder-les negociar amb la comunitat docent.

Si havien anunciat que aquest curs es mostrarien flexibles en la implantació de la LOMLOE no anam per bon camí.

Amb l'amenaça d'aixecar-se de la Mesa, a Martí March no li ha quedat més remei que comprometre's a la convocatòria d'una mesa tècnica per la propera setmana per tractar-ho i modificar les instruccions si així s'acorda.


Palma, a 15 de setembre de 2022

dimarts, 13 de setembre del 2022

UOB Ensenyament diu NO a l'exigència d'aplicació de la LOMLOE als funcionaris en pràctiques

Avui, dimarts dia 13 de setembre de 2022, s'ha reunit la Mesa Sectorial d'Educació amb caràcter ordinari, amb la presència de la directora general de Personal Docent, la Sra. Rafaela Sánchez, del cap de departament de Personal Docent, el Sr. Albert J. Flores, la cap del Servei de Provisió Educativa, la Sra. Maria Antònia Alzamora, entre d'altres. L'ordre del dia constava d'un únic punt:

L'esborrany del document que regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu no ha experimentat canvis substancials respecte dels de cursos anteriors. Un dels canvis que millora el text anterior és ampliar les situacions en que es pot escurçar la fase de pràctiques i que es pugui dur a terme en només tres mesos: per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral, per raó de violència de gènere i per a les víctimes de terrorisme i els seus familiars directes, en les situacions de risc durant l'embaràs o d'embaràs de risc i en casos de força major degudament acreditats.

A la ronda d'intervencions, UOB Ensenyament ha demanat:
  • Que en el cas d'existir una relació d'enemistat manifesta entre el funcionari en pràctiques i el tutor que se li hagi assignat, el tutoritzat pugui demanar a la direcció del centre o, si és el cas, a Inspecció educativa el canvi de tutor.
    No s'ha rebut cap resposta per part dels representants de la Conselleria.

  • Que als funcionaris en pràctiques no se'ls exigeixi a l'hora d'avaluar la seva tasca l'aplicació de cap situació d'aprenentatge LOMLOE. El representant d'UOB Ensenyament ho ha argumentat per partida doble:

    • Perquè aquest col·lectiu va aprovar amb el marc curricular LOMCE.

    • Perquè la Conselleria d'Educació i Formació Professional pregona des del curs passat que seran molt flexibles a l'hora d'implantar la LOMLOE.

      La resposta ha anat en la mateixa línia del discurs que ha fet Conselleria durant els darrers mesos, en particular amb el de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, de flexibilitat en l'aplicació de la LOMLOE. Com sempre, UOB Ensenyament estarà vigilant al respecte i denunciarà qualsevol circumstància que vulneri els drets dels treballadors o el principi d'igualtat.
Ja en el torn obert de paraula, UOB Ensenyament:
  • Ha tornat a demanar que les MSE siguin mixtes (presencials-telemàtiques) per a què hi puguin participar els representants de Menorca, i Eivissa i Formentera. Sembla que és una qüestió que es resoldrà en poc temps i estan pendents que la Secretaria General completi l'equipament necessari (micros, etc.).

  • Ha demanat una calendarització aproximada de meses i altres reunions d'aquest primer trimestre, també la data aproximada de publicació de places de concurs de mèrits, així com dels dos processos selectius d'oposicions prevists. Conselleria no ha volgut donar informació concreta en aquest sentit.

  • Ha denunciat que a dia d'avui no estan d'alta totes les persones adjudicades a l'agost, sembla que ho resoldran al llarg dels propers dies.
Altres informacions:
  • Està previst que es convoqui pel proper divendres dia 23 de setembre la primera reunió de la comissió electoral sindical.

  • Per part de Conselleria hi ha la intenció de publicar les relacions de plantilles, quotes i oferta d'ocupació abans del mes de gener.

divendres, 2 de setembre del 2022

Emergència climàtica a les aules: la Conselleria prefereix fingir preocupació en comptes de complir la llei!


Circular 261/2022
  • La Conselleria d'Educació acaba de publicar un protocol d'actuació en cas d'altes temperatures.
  • El protocol no és tal, sinó un frit i bullit de declaracions d'intencions i literatura confusa i inconcreta.
  • UOB Ensenyament només s'interessarà per un protocol que faci complir la llei en matèria de seguretat tèrmica, i per això manté la seva recomanació de contactar amb el Servei de Prevenció de Riscos laborals en cas de manca de funcionament pràctic del 'protocol'.

Ahir, dia 1 de setembre, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d'Educació i Formació Professional publicà un flamant protocol d'altes temperatures als centres, oportunament difosa a premsa. El missatge oficial és que les nostres autoritats educatives estan sincerament preocupades pel benestar i salut d'alumnat i docents davant les cada cop més freqüents onades de calor, i reaccionen en conseqüència. A UOB Ensenyament estam convençuts que aquest suposat interès no és aliè a les nostres repetides denúncies al respecte, inclosa una entrevista amb el Servei de Riscos laborals de la qual us n'informàrem al seu moment. Podeu consultar AQUÍ la corresponent entrada al blog.

Valoram positivament la menció explícita a l'acondicionament de les infraestructures educatives a la nova realitat climàtica. Seguirem atentament les promeses al respecte que se'n fan al document per saber si són realitat o, en canvi, simple fum electoralista. Malauradament, aquí acaba la llista d'allò que consideram aprofitable del document en qüestió.

I és que el protocol no és tal, sinó més bé una sopa de lletres interminable plena de declaracions d'intencions i buida de pautes clares. Està redactat amb el típic estil del grup de treball Morante: llargs preàmbuls que no signifiquen res, llistes d'objectius molt exhaustives que, en parlar de tot plegat, no arriben a dir res concret, contínues referències a realitats contextuals i d'autonomia de cada centre, paraules tranquilitzadores i aparentment compromeses com 'benestar', 'confort', 'seguretat', 'certesa', 'salut' o 'planificació'. Però cap protocol pràctic, fàcil de comprendre i d'aplicar. L'únic que queda clar és que tota actuació ha de passar pel filtre de la pròpia Direcció General del Sr. Morante, cosa que deixa palesa, un cop més, la seva obsessió pel control autoritari de cada procés de cada centre i el seu menyspreu no només cap a d'altres organismes competents en la matèria, com ara la Inspecció de Treball o el propi Servei de Prevenció de Riscos Laborals Docents, sinó també cap a la capacitat de cada treballador docent per fer una cosa tan senzilla com mirar el termòmetre i decidir quan la temperatura de l'aula depassa els límits establerts per la llei.

Perquè d'això es tracta: de complir i fer complir la llei, ni més ni manco. Parlam, concretament, del R.D. 486/1997, de 14 d’abril, Annex III, apartat 3a, que estableix clarament que no es pot fer feina a espais interiors per davall de 17º ni per damunt de 27º. Clar i català, i la resta són vuits i nous i cartes que no lliguen. Crida poderosament l'atenció que l'extens i confús protocol de la Conselleria no faci referència ni a aquest marc legal ni a la normativa que se'n deriva.

UOB Ensenyament no es pren seriosament una Administració que parla sense dir res, que no respecta la llei ni, per tant, la salut dels seus treballadors --ni dels seus alumnes, per cert- i que prefereix fingir en comptes de fer.

Mantenem la nostra recomanació: en cas d'estar sotmesos a temperatures dins l'aula fora del rang legal (a qualsevol època de l'any, i no només a alguns mesos establerts arbitràriament per l'Administració, como si el canvi climàtic obeís un calendari administratiu), comunicau-ho immediatament a la direcció del vostre centre i, si no us donen una resposta satisfactòria o us masteguen fesols, contactau directament amb el Servei de Prevenció de Riscos Laborals Docents (971176037), informau del problema i sol·licitau una intervenció dels seus tècnics, perquè ells sí tenen potestat per ordenar aturar la classe, si escau.