Segons la resolució, sols 10 centres podran ser seleccionats, enfront dels 30 de la convocatòria passada, i els sindicats d'ensenyament no seran presents a la Comissió de Selecció.
Demandes d'UOB acceptades a la mesa:
- Assegurar als docents que participen en el pla d'innovació l'accés a tenir accés a la formació permanent sol·licitada
- En cas d'empat en puntuació de centres sol·licitants, increment de fins a un 10% del nombre de centres seleccionats.
- Posada a l'abast sindicats d'ensenyament de tota la informació d’aquest procediment per tal de retre'ls comptes abans de fer la selecció definitiva, tal com era a la convocatòria passada.
Principals demandes d’UOB no acceptades:
- Inclusió d'altres propostes de base per a la innovació, a més de les "comunitats professionals d'aprenentatge".
- Recuperació dels plans intercentre, que es preveien a la convocatòria anterior.
- Que els centres seleccionats s'haguessin de comprometre a usar el català com a única llengua vehicular, llevat del que faci referència a l’ensenyament de l’espanyol, de l’anglès o de qualsevol altra llengua estranger.
- Que el nombre màxim de CEIPs i IES que es poguessin admetre fos de trenta (com a la convocatòria passada)i no de deu, com es preveu.
- Inclusió a la Comissió de Selecció de representants de tots els sindicats presents a la JPDNU, tal com es preveia a la convocatòria passada.
Informam tot seguit sobre el procés de selecció.
Proposta de base
- La proposta de base de la resolució gira a l’entorn del concepte de comunitat professional d’aprenentatge: una organització amb un lideratge distribuït i una autonomia suficient per crear les condicions necessàries per al desenvolupament personal i l’alt rendiment acadèmic dels alumnes en un entorn inclusiu; una organització que fomenta el creixement professional dels docents i fa evident el compromís de cadascun dels membres amb una visió comuna centrada en l’aprenentatge.
Definició i característiques del pla
- Es defineix com un document estratègic que partirà de les necessitats detectades pel centre educatiu en les darreres quatre memòries anuals.
- Es fonamenta en l’autonomia dels centres
- Ha de concretar elements estratègics de millora de gestió dels centres, de la formació dels professors, de la coordinació dels equips de feina i d’innovació metodològica i de la participació de les famílies en l’aprenentatge dels alumnes.
- Caldrà avaluar l’impacte del pla en els resultats acadèmics, en la millora de la convivència i en la reducció de l’absentisme i, en el cas de secundària, de l’abandonament del sistema educatiu abans d’hora.
- El claustre de professors i el consell escolar han d’haver aprovat prèviament que el centre participi en aquesta iniciativa.
Tenen una vigència de dos anys si se supera l’avaluació de seguiment després del primer.
Fase 1: Elaboració del pla
- Diagnòstic inicial
- Concreció dels objectius
- Indicadors quantitatius d'avaluació
- Actuacions
- Gestió
- Programa de formació
- Previsió del seguiment i de l'avaluació
- Cal desenvolupar-lo amb la concreció. Avaluades les actuacions corresponents s’ha de fer una nova concreció del pla.
- L’objectiu és aconseguir un plantejament únic de centre per tal d’adoptar mesures organitzatives estables que s’ajustin a les necessitats reals de cada centre.
Els centres es comprometen a:
- Constitució d'un equip de responsables liderat per l’equip directiu.
- Desenvolupament de programa de formació.
- Participació en la formació d’acompanyament.
- Direcció dels processos d’ensenyament aprenentatge al desenvolupament de les competències bàsiques.
- Seguiment de les actuacions.
- Disseny i implementació d’autoavaluació interna.
- Col·laboració amb l’Administració en l’avaluació.
- Concreció de participació, compromis i coresponsabilitat en el pla.
- Informació a les famílies i a l’Adm. De la implementació del pla.
- Gestió i i organització de recursos.
- Al final, incloure el pla en els documents institucionals del centre.
- Assignar recursos als centres, degudament justificats.
- Promocionar i garantir l’accés a la formació permanent sol·licitada.
- Assessorar els docents.
- Donar suport a la cooperació i intercanvi d’experiències.
- Fomentar la formació adreçada a les famílies.
- Facilitar l’assignació de professors d’acord amb les característiques del pla presentat.
- Establir un conjunt d’indicadors per avaluar objectivament i homogènia.
- La inspecció educativa i l’equip assessor de la Conselleria faran el seguiment integral del pla.
- Al final del primer curs d’aplicació, els directors dels centres han d’incloure en la memòria anual un apartat amb l’avaluació de l’assoliment del pla.
- Objecte de la convocatòria: Fomentar l’elaboració i la posada en pràctica de plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa.
- El nombre màxim de sol·licituds que s’acceptaran seran 10. En cas d’empat es podrà incrementar fins a un 10% el nombre de centres seleccionats.
- Hi poden participar tots els centres de titularitat pública d’ensenyament no universitari.Un cop elaborat el pla s’ha de sotmetre a l’aprovació del claustre i del consell escolar.
- La documentació s’ha de trametre a l'adreça qualitat@dgplacen.caib.es.
- El termini s’acaba el 31 de març.
- Els centres exclosos disposen de cinc dies naturals, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals, per presentar les al·legacions per esmenar els defectes que hagin motivat l'exclusió.
- L’òrgan competent per instruir i ordenar el procediment per seleccionar els centres és la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
- L’estudi i la valoració de les sol·licituds presentades corresponen a la Comissió de Selecció que s’ha de crear a aquest efecte.
S'aplicarà aquest barem:
- Pla d’innovació pedagògica per a la millora efectiva del centre: fins a 20 punts.
- Pla d’innovació pedagògica per a la millora efectiva del centre: fins a 20 punts.
- La Comissió de Selecció, un cop valorats els plans, ha d’emetre un informe, ha de contenir una relació dels centres seleccionats, ordenada per ordre decreixent segons la puntuació obtinguda, i una relació dels centres no seleccionats.
- Els centres exclosos tenen 5 dies naturals per presentar al·legacions.
- En haver-se resolt la selecció definitiva de centres es publicarà una Resolució al Boib.
Cal emplenar el document signat pel director, i adjuntar aquesta documentació:
- Pla d’Innovació Pedagògica per a la Millora Educativa del Centre
- Certificat que acredita el suport donat pel Clauste de Professors i el Consell Escolat a la sol·licitud de participar a la convocatòria
- Certificat de la direcció del centre que acredita l’adquisició de compromisos del centre i dels professors que inclou:
- Noms dels responsables de l’equip impulsor i tasques assumides
- Nom i llinatges dels professors compromesos en la formació
- Nom i llinatges dels professors que participen en el procés d’aprenentatge i assessorament entre iguals